Ahad, 30 Oktober 2016

Info PUSAKA: Dah kaya baru senang sedekah...? (maaf andai ada yg terasa).


Ramai yg spam/terjah no tel sy melalui whatsapp/sms nak promote  mlm, forex, emas dan mcm2 pelan utk jadi jutawan.
Saya reply dgn sopan "Terima kasih atas inisiatif tuan/puan. Maaf sy tidak berminat."
2-3 hari lps tu, depa hntr lg promo depa. Sy reply juga dgn kata2 yg sama... "Tq... Maaf tak berminat..."
Selang beberapa hari, hntar lagi!!! Takpa sy reply buat lali ketiganya... "Maaf tuan/puan, sy mmg tak berminat"
Tak lama lepas tu, masih ada yg whatsapp/sms lagi!!! Laaaa... perkataan "MAAF SAYA TAK BERMINAT" cmna lagi yg dia tak faham ni?
Bagus, semangat yg tidak berputus asa patut dipuji.
So bila dah tiga kali sy kata tak minat tp tetap promote kat sy jgk, saya balas...
"Alhamdulillah... bagus la tuan bantu org lain jadi jutawan. Tuan pun tentu dah jd jutawan. Alhamdulillah & tahniah. Mudah2an tak lupa bersedekah, byr zakat, bantu org miskin psl masih byk org2 yg susah kat negara kita ni..."

Kemudian sy dpt reply... "betul tuan, tp nak bersedekah kena byk duit, byk harta baru senang nak bersedekah..."
Sy kata... "Betul tuan, TAPI REALITINYA TAK MACAM TU... Sepanjang sy buat perancangan pusaka Islam, SANGAT PAYAH sy jumpa org yg ngaku sudah berjaya, byk duit (siap tayang dlm fb), bsns maju, dah bantu ramai org jd jutawan dan lain2 YANG NAK MERANCANG PUSAKA dr sudut infaq, sedekah, buat wasiat, hibah, nak berwakaf dll. Rata2 yg ramai bertnya & nak tau selalunya org yg biasa2 yg hidup sederhana saja..."
"Jadi kalau DAH KAYA baru rasa MUDAH NAK BERSEDEKAH... rasanya org tu LEBIH MISKIN DARI ORG MISKIN krn sy dah jumpa ramai org miskin yg tak lupa sedekah walaupun seringgit tiap kali jemaah di masjid/surau. Ramai org biasa2 yg tak lokek bantu rakan2 bila ditimpa musibah walaupun rm10. Ramai org miskin & org biasa2 yg rajin senyum, bermuka manis, yg dulu bg salam & tegur atas dasar silaturrahim."
"Kebanyakannya ramai 'jutawan' byk duit ni selalunya tegur, ajak minum pasal nak 'KONGSI PELUANG PELABURAN ATAU JADI JUTAWAN' ja..."

"Betul tak macam tu tuan?
Saya yakin tuan bukanlah jutawan seperti tu... Org yg berjaya macam tuan tentu lebih memerlukan Perancangan Pusaka kerana byk harta yg bakal ditinggalkan selepas mati nanti.
Berminat tak sy bantu tuan merancang pusaka sbg salah satu 'bekal' selepas mati?
Tuan boleh hubungi saya di talian 019-4726752 utk khidmat rundingan PERCUMA..."
.
.
.
.
.
.
.
.
.
TIADA JAWAPAN SAMPAI SEKARANG...


Moral: Jangan tunggu kaya baru rasa senang nak sedekah... takut hilang sifat IKHLAS...

Rabu, 23 September 2015

Terjemahan Khutbah Terakhir Baginda Rasulullah s.a.w.



Ambillah kata-kata hikmah dari khutbah terakhir baginda Rasulullah s.a.w. Ia seolah-olah nasihat yang meliputi seluruh kehidupan manusia.

Semoga sama-samalah kita dilindungi oleh Allah subhanahu wa ta'ala.

Ahad, 30 Ogos 2015

Info PUSAKA: MERDEKA vs BERSIH!!!




MERDEKA!

MERDEKA!

MERDEKA!

BERSIH!

BERSIH!

BERSIH!

Sejak dua menjak ni, antara topik yang agak hangat di media sosial adalah BERSIH dan MERDEKA. Dua perkataan yang baik dan positif, yang sememangnya disukai oleh semua orang.

Sabar… apa yang nak saya sembangkan bukanlah ada apa-apa kaitan dengan isu yang sedang hangat sekarang ni. Apa yang mereka perjuangkan terpulang kepada niat masing-masing, yang mana hanya Allah subhanahu wa ta’ala saja yang mengetahui (kerana kadang-kadang manusia tu sendiri tidak pasti apa niat mereka). Saya tidak berpihak pada mana-mana pihak.

Pengertian BERSIH dan MERDEKA itu luas, dan kadang-kala menjadi subjektif kepada sebilangan orang.

Fokus saya hanyalah pada HARTA yang tuan-tuan dan puan-puan cari dan kumpulkan.

Perkataan MUAMALAT itu bunyinya sangat suci, sangat baik dan sangat positif. Tapi setiap muamalat yang kita lakukan, belum tentu BERSIH dan MERDEKA.

Kadang kala disebabkan kedangkalan ilmu, kita rasakan yang HARAM itu HALAL manakala yang HALAL itu HARAM.

Kadang kala kerana kecetekan pengetahuan, kita rasakan sesuatu muamalat kita itu HARUS sedangkan ianya SYUBHAH.

Kadang kala disebabkan kekurangan maklumat, kita rasakan sesuatu perkara itu BETUL sedangkan ianya SALAH.

Malaysia negara MERDEKA, rakyatnya tidak dihalang mencari kekayaan. Namun ramai yang HATInya masih lagi DIJAJAH oleh cara fikir dan tindakan yang salah.

Masih ramai yang berkata; “Ahhh buat loan dengan Islamic Finance lagi teruk. Mahal. Menyusahkan. Cekik darah. Baik aku ambik yang konvensional, murah sikit. Nak buat macam mana… yang tu je aku mampu, rezeki aku dah banyak tu je…”

Seolah dalam erti kata lain “Riba pun riba lah, janji aku boleh hidup selesa di dunia. Untuk akhirat, pandai-pandailah aku buat amal ibadat…”. Adakah dia lupa, rezekinya itu Allah yang bagi, hukum haram riba tu Allah yang tetapkan. Hebat sangatkah amal ibadatnya sehinggakan dapat mengatasi kemurkaan Allah.

Kadang kala kita juga terdengar; “Kita kena ‘bagi sikit’ juga kat mereka ni… kalau tak, payah kita nak dapat projek.”

Bukankah kata-kata seperti itu suatu syirik yang dituturkannya tanpa dia sedari, seolah-olah rezeki itu datangnya dari makhluk? Lupakah dia pada rukun iman yang keenam iaitu ‘beriman kepada qada dan qadar?

Ataupun kita biasa dengar; “Alahhh, tak payah ikut faraid. TAK ADIL. Korang ikut cakap aku ni, baru betul. Korang apa tau, aku dulu makan garam dari korang…”

Na’uzubillah… Lupakah dia, Allah itu Maha Adil dan Maha Bijaksana. Macam mana suatu peraturan yang Allah dah tetapkan dikatakan tidak adil, mengaku pulak sesuatu yang dibuatnya lebih baik dari peraturan Allah.

Muhasabah diri… adakah HATI kita benar-benar MERDEKA?

Ramai yang merasakan sumber pendapatan mereka BERSIH SUCI, namun JIWA mereka KOTOR kerana mereka mencari kekayaan itu dengan tidak BERLANDASKAN UNDANG-UNDANG (sama ada syara’ atau sivil).

Ada yang menjaja skim-skim yang MENJAMIN KEUNTUNGAN yang berlipatganda dalam masa yang sangat singkat. Ada yang menjual produk-produk yang TIDAK MENDAPAT PENGESAHAN pihak berwajib. Ada juga mereka yang menyediakan KHIDMAT YANG BAIK, tapi dengan cara yang salah (tipu tandatangan, tidak mendedahkan kekurangan serta memberi maklumat salah tentang khidmat yang disediakannya).

Ada yang bermuamalat dengan tidak disertakan ADAB & AKHLAK yang betul. Memburuk-burukkan pesaing, memaksa pelanggan membeli produk atau mengambil khidmat yang mereka sediakan, menyembunyikan fakta serta memberikan maklumat salah secara sengaja. Semua ini dilakukan kerana inginkan keuntungan material semata-mata, sehingga terlupa bahawa perbuatannya boleh menjadikan rezeki yang diperolehinya merubah menjadi rezeki yang meragukan.

Kepada yang menggunakan ayat-ayat al-Quran dan petikan-petikan Hadis, pastikan tahu apa yang diambil. Jangan gunakan sumber-sumber tanpa ilmu yang betul, semata-mata untuk mengaburi bakal pelanggan. Janganlah diambil ‘setompok-setompok’ yang dirasakan boleh ‘melariskan’ perniagaan  sahaja. Kongsikanlah sekadar ilmu yang ada, jangan ditokok tambah dan jangan sekali-kali mentafsirnya mengikut logik akal semata-mata. BERDAKWAH ITU BAIK, TAPI BERDAKWAH TANPA ILMU ADALAH SANGAT BAHAYA!!!

Yang paling menyedihkan, bila suatu muamalat yang dilakukan itu adalah muamalat yang TIDAK PATUH SYARI’AH. Mempromosikan muamalat yang tidak jelas proses dan tatacara kerjanya (gharar), terdapat unsur-unsur perjudian (maisir) dan ada amalan riba di dalamnya, akan membawa kepada kejatuhan dan kemusnahan kepada seluruh jamaah. Bila keberkatan hilang, kesucian akan menjadi cacat. Kesan negatifnya sangat luas dan apabila sudah menjadi ‘barah’, ‘mengubatinya’ menjadi seakan-akan mustahil. Maksiat dan dosa yang terhasil daripadanya akan semakin berkembang dan terus membiak sehingga sangat sukar DIBERSIHKAN lagi.

Muhasabah diri… pastikah JIWA kita benar-benar BERSIH?

Sempena Hari Kebangsaan dengan tema #sehatisejiwa tahun 2015 ini, bersama-samalah kita MERDEKAkan HATI dan BERSIHKANlah JIWA.

 

 

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEBANGSAAN 2015…

 

Muzafar Ghazali
019-472 6752
Perancang Pusaka Islam
As-Salihin Trustee Berhad & Takaful IKHLAS Berhad

 

Khamis, 6 Ogos 2015

Info Pusaka: PERNAHKAH ANDA TERFIKIR?


Ramai di kalangan anda yang berfikir, hati anda akan tenang ketika terbaring di katil hospital kerana kewangannya (bil perubatan) ditanggung oleh pihak lain… PERNAHKAH ANDA TERFIKIR, adakah muamalat yang anda lakukan MAMPU MEMBERI KETENANGAN KETIKA TERBARING DI LIANG LAHAD?
Ramai juga di kalangan anda yang tenang hati kerana merasakan pendapatan anda akan diganti selepas kematian anda agar waris-waris mampu meneruskan kehidupan di dunia… PERNAHKAH ANDA TERFIKIR, apakah ikhtiar untuk ANDA MEMULAKAN KEHIDUPAN BARU SELEPAS MATI?

Ada juga di kalangan anda yang merancang masa hadapan untuk kehidupan yang selesa selepas bersara dengan pelbagai pelaburan seperti saham, unit amanah, hartanah dan lain-lain… PERNAHKAH ANDA TERFIKIR, banyak manakah anda peruntukkan harta anda untuk PELABURAN AKHIRAT?
ADAKAH NIKMAT HARTA YANG DIKURNIAKAN OLEH ALLAH S.W.T. HANYALAH UNTUK MANFAAT HIDUP DI DUNIA SAHAJA, SEDANGKAN KEHIDUPAN SELEPAS MATI ADALAH LEBIH PANJANG DAN KEKAL SELAMA-LAMANYA…?

BUKANKAH SETIAP AMALAN DI DUNIA AKAN DIPERTANGGUNGJAWABKAN DI HADAPAN ALLAH S.W.T DI AKHIRAT NANTI?



Firman Allah S.W.T.:
“Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.”
(Surah Al-Anbiya’: 35)

 

Memperkenalkan inovasi baru dalam perlindungan Takaful yang merancang:

 PERLINDUNGAN HARTA SEMASA ANDA TERBARING DI KATIL HOSPITAL

+ PENGGANTIAN PENDAPATAN UNTUK WARIS-WARIS MENERUSKAN KEHIDUPAN DI DUNIA

+ PENDAPATAN TAMBAHAN DENGAN PELABURAN YANG BERLANDASKAN SYARAK

+ PERANCANGAN PUSAKA IKHTIAR UNTUK KESEJAHTERAAN HIDUP SELEPAS MATI…

 
Takaful IKHLAS Bhd melangkah ke hadapan lagi dengan menyediakan khidmat WAKAF IKHLAS.
WAKAF IKHLAS adalah suatu program yang membenarkan para peserta Takaful IKHLAS Bhd mewakafkan sehingga 30% manfaat kematiannya kepada mana-mana institusi berdaftar yang diikhtiraf di Malaysia. Ia bertujuan memberi nilai tambah kepada para pesertanya bukan sahaja untuk mendapat manfaat di dunia bahkan juga di akhirat.

Setakat ini Takaful IKHLAS Bhd adalah satu-satunya syarikat pengendali Takaful yang mempelopori perkhidmatan tambahan seperti ini.
Berminat untuk menambah saham akhirat… sila whatsapp/telegram/sms/hubungi talian 019-472 6752 untuk maklumat lanjut.





Selasa, 28 Julai 2015

KONGSI ILMU: Amanat Rasulullah - Empat Jenis Orang Terbaik & Terburuk - Dr. Zaharuddin



Sama ada kaya atau miskin... peluang merebut syurga Allah subhanahuwata'ala tidak pernah tertutup.

Yang perlu adalah niat yang benar-benar baik dan tulus IKHLAS kerana-Nya.

Rabu, 22 Julai 2015

Info Pusaka: BAIK BURUK PILIHAN KITA, NAK LOW YAT ATAU 'HIGH' YAT...


Baru-baru ini kita dikejutkan dengan peristiwa hitam di malam Ramadhan yg sepatutnya diisi dengan menambahkan ibadah kepada Allah.
Walaupun pihak yang berwajib sudah menjalankan siasatan dan memberikan hasilnya, namun bagi sesetengah orang, peristiwa itu terlalu tragis untuk dilupakan begitu sahaja.

Apa yang nak saya ketengahkan bukanlah isu curi atau jual fon klon, tapi pilihan yang dibuat...

Dalam satu tazkirah Ramadhan yang sy hadiri, ustaz yg memberi tazkirah menghurai salah satu firman Allah s.w.t. dalam surah Ash-Shams: 8 - 10
"Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa;

Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang menjadikan dirinya (yang sedia bersih) bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan);
Dan sesungguhnya hampalah orang-orang yang menjadikan dirinya (yang sedia bersih) itu susut dan terbenam kebersihannya ( dengan sebab kekotoran maksiat)."

Kita punya pilihan untuk buat yang maksiat atau yang taqwa.

Kadang2 terfikir jugak, kita marah bila sesuatu bangsa tu jual fon klon dgn harga fon ori...
Camna dgn yang jual karipap kembong di pasar Ramadhan tp intinya sikit yang banyak angin je, tak menipu ke tu?
Camna pulak jual barang yg semalam tak habis pnya, panaskan balik, jual hari ni dgn harga yg sama, tak menipu ke tu?
Yg tempah baju raya, janji boleh siap sebelum raya, alih2 dah nak masuk Zulkaedah baru siap. Tak tipu ke namanya tu?

Adakah bangsa yang itu sahaja yang menjual telefon klon dengan harga ori? Tiadakah bangsa kita yang turut buat perkara yang sama? Siap online lagi... tak menipukah namanya tu?

Tu tak masuk skim-skim cepat kaya yang banyak memutuskan silaturrahim dan persahabatan?

Apapun Allah memang mengilhamkan di dalam hati semua manusia dengan nafsu dan akal. Tak kira apa bangsa dan warna kulit pun. Manusia itulah yang perlu bijak membuat pilihan...
Malanglah bagi kita yang Allah kurniakan iman, tidak pandai memilih antara yang baik dengan yang maksiat...


*Catatan ini tidak memihak kepada mana-mana kaum atau kumpulan. Ia hanyalah peringatan terbuka kepada semua orang yang sudi berfikir...

Khamis, 9 Julai 2015

Pulang beraya atau ke mana-mana dengan hati yang tenang dan ceria...

 

Pulang beraya memang menyeronokkan...

Selain dari dapat bertemu ayah bonda dan sanak saudara, tentu ada nostalgia atau kenangan indah yang terpahat di hati dan pastinya sukar dilupakan.

Persediaan balik kampung tentu sahaja pelukan ketelitian.

Kereta/motorsikal sudahkah dihantar ke pusat servis? Minyak enjin, brek, tayar dan lain2 sudahkah diperiksa? Roadtax dan insurans dah renew ke?

Begitu juga dengan keselamatan rumah yang bakal ditinggalkan selama beberapa hari.

Ada tak selak atau kunci pintu/tingkap yang rosak dan belum diganti atau dibaiki? Sistem penggera berfungsi dengan baik tak? Jerejak besi masih kukuh tak? Ye lah kan, balik kampong je, takkan nak bawak segala tv, peti sejuk, sofa, almari 'set-board' sekali. Yang ditinggalkan tu perlu 'dirisaukan' juga.

Ada tak paip yang bocor dan sebagainya? Mana tau takut2, lepas balik beraya nanti, rumah jadi kolam ternakan keli pulak.

Kalau berkesempatan, jangan lupa maklumkan 'ketiadaan anda di rumah' di balai polis berdekatan. In shaa Allah pihak polis akan membuat rondaan di kawasan rumah anda.

Sebagai ikhtiar tambahan yang BIJAKSANA, jangan lupa dapatkan perlindungan takaful KEMALANGAN DIRI sekiranya diri anda dan keluarga ditimpa musibah kemalangan, atau dapatkan perlindungan TAKAFUL KEBAKARAN seandainya rumah anda terkena musibah kebakaran atau kecurian. Pastinya dengan perlindungan takaful, kerugian daripada musibah-musibah tersebut dapat dikurangkan.

Apa pun, berhati-hatilah di jalan raya. Jangan mencipta kenangan buruk pula di Hari Raya tahun ini...



 Hubungi 019-4726752 untuk maklumat lanjut.

**********************************************************************************