Ahad, 6 April 2014

INFO PUSAKA: MUNGKINKAH ADA SESUATU YANG PERLU DIPERBETULKAN?


Kita biasa dengar kata-kata begini… Eksekutif Perlindungan Kewangan A:
“Tuan… Tuan mengambil pelan takaful/insurans BUKAN KERANA tuan akan meninggal dunia, tetapi untuk waris-waris tuan yang masih hidup meneruskan kehidupan!!!”

Pernahkah anda dengar kata-kata begini… Perancang Pusaka B:
“Tuan… Tuan menyertai pelan takaful BUKAN SEKADAR IKHTIAR untuk waris-waris tuan meneruskan kehidupan, tetapi juga IKHTIAR untuk tuan MEMULAKAN kehidupan yang baru di ‘sana’ nanti…”

Dikisahkan bahawa…
Hani Maula ‘Utsman berkata, “Utsman bin ‘Affan apabila berdiri di sisi kuburan, beliau menangis sampai basah janggutnya, lalu dikatakan kepadanya, ‘Engkau mengingat syurga dan neraka tidak menangis, namun untuk ini anda menangis?’ Ia menjawab, ‘Sesungguhnya Rasulullah S.A.W. bersabda,

إِنَّ الْقَبْرَ أَوَّلُ مَنَازِلِ الْآخِرَةِ فَإِنْ نَجَا مِنْهُ فَمَا بَعْدَهُ أَيْسَرُ مِنْهُ وَإِنْ لَمْ يَنْجُ مِنْهُ فَمَا بَعْدَهُ أَشَدُّ مِنْهُ قَالَ وَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا رَأَيْتُ مَنْظَرًا قَطُّ إِلَّا وَالْقَبْرُ أَفْظَعُ مِنْهُ.

 “Sesungguhnya alam kubur adalah awal persinggahan ke akhirat, jika selamat darinya maka kehidupan yang seterusnya akan lebih mudah, dan jika tidak selamat (di dalam kuburnya) maka kehidupan yang seterusnya akan lebih berat siksaannya.”. Rasulullah S.A.W. juga bersabda: “Tidak pernah aku melihat pemandangan yang amat mengerikan kecuali (azab) kubur lebih mengerikan darinya.” (Riwayat Ibnu Majah)

Kalau diformulakan tawaran Eksekutif Perlindungan Kewangan A, 0 + 1 = 1.

Kalau diformulakan tawaran Perancang Pusaka B, 1 + 1 = 2.

MUNGKINKAH ADA SESUATU YANG PERLU DIPERBETULKAN?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan