Khamis, 9 Julai 2015

Pulang beraya atau ke mana-mana dengan hati yang tenang dan ceria...

 

Pulang beraya memang menyeronokkan...

Selain dari dapat bertemu ayah bonda dan sanak saudara, tentu ada nostalgia atau kenangan indah yang terpahat di hati dan pastinya sukar dilupakan.

Persediaan balik kampung tentu sahaja pelukan ketelitian.

Kereta/motorsikal sudahkah dihantar ke pusat servis? Minyak enjin, brek, tayar dan lain2 sudahkah diperiksa? Roadtax dan insurans dah renew ke?

Begitu juga dengan keselamatan rumah yang bakal ditinggalkan selama beberapa hari.

Ada tak selak atau kunci pintu/tingkap yang rosak dan belum diganti atau dibaiki? Sistem penggera berfungsi dengan baik tak? Jerejak besi masih kukuh tak? Ye lah kan, balik kampong je, takkan nak bawak segala tv, peti sejuk, sofa, almari 'set-board' sekali. Yang ditinggalkan tu perlu 'dirisaukan' juga.

Ada tak paip yang bocor dan sebagainya? Mana tau takut2, lepas balik beraya nanti, rumah jadi kolam ternakan keli pulak.

Kalau berkesempatan, jangan lupa maklumkan 'ketiadaan anda di rumah' di balai polis berdekatan. In shaa Allah pihak polis akan membuat rondaan di kawasan rumah anda.

Sebagai ikhtiar tambahan yang BIJAKSANA, jangan lupa dapatkan perlindungan takaful KEMALANGAN DIRI sekiranya diri anda dan keluarga ditimpa musibah kemalangan, atau dapatkan perlindungan TAKAFUL KEBAKARAN seandainya rumah anda terkena musibah kebakaran atau kecurian. Pastinya dengan perlindungan takaful, kerugian daripada musibah-musibah tersebut dapat dikurangkan.

Apa pun, berhati-hatilah di jalan raya. Jangan mencipta kenangan buruk pula di Hari Raya tahun ini...



 Hubungi 019-4726752 untuk maklumat lanjut.

**********************************************************************************

Tiada ulasan:

Catat Ulasan