Ahad, 30 Oktober 2016

Info PUSAKA: Dah kaya baru senang sedekah...? (maaf andai ada yg terasa).


Ramai yg spam/terjah no tel sy melalui whatsapp/sms nak promote  mlm, forex, emas dan mcm2 pelan utk jadi jutawan.
Saya reply dgn sopan "Terima kasih atas inisiatif tuan/puan. Maaf sy tidak berminat."
2-3 hari lps tu, depa hntr lg promo depa. Sy reply juga dgn kata2 yg sama... "Tq... Maaf tak berminat..."
Selang beberapa hari, hntar lagi!!! Takpa sy reply buat lali ketiganya... "Maaf tuan/puan, sy mmg tak berminat"
Tak lama lepas tu, masih ada yg whatsapp/sms lagi!!! Laaaa... perkataan "MAAF SAYA TAK BERMINAT" cmna lagi yg dia tak faham ni?
Bagus, semangat yg tidak berputus asa patut dipuji.
So bila dah tiga kali sy kata tak minat tp tetap promote kat sy jgk, saya balas...
"Alhamdulillah... bagus la tuan bantu org lain jadi jutawan. Tuan pun tentu dah jd jutawan. Alhamdulillah & tahniah. Mudah2an tak lupa bersedekah, byr zakat, bantu org miskin psl masih byk org2 yg susah kat negara kita ni..."

Kemudian sy dpt reply... "betul tuan, tp nak bersedekah kena byk duit, byk harta baru senang nak bersedekah..."
Sy kata... "Betul tuan, TAPI REALITINYA TAK MACAM TU... Sepanjang sy buat perancangan pusaka Islam, SANGAT PAYAH sy jumpa org yg ngaku sudah berjaya, byk duit (siap tayang dlm fb), bsns maju, dah bantu ramai org jd jutawan dan lain2 YANG NAK MERANCANG PUSAKA dr sudut infaq, sedekah, buat wasiat, hibah, nak berwakaf dll. Rata2 yg ramai bertnya & nak tau selalunya org yg biasa2 yg hidup sederhana saja..."
"Jadi kalau DAH KAYA baru rasa MUDAH NAK BERSEDEKAH... rasanya org tu LEBIH MISKIN DARI ORG MISKIN krn sy dah jumpa ramai org miskin yg tak lupa sedekah walaupun seringgit tiap kali jemaah di masjid/surau. Ramai org biasa2 yg tak lokek bantu rakan2 bila ditimpa musibah walaupun rm10. Ramai org miskin & org biasa2 yg rajin senyum, bermuka manis, yg dulu bg salam & tegur atas dasar silaturrahim."
"Kebanyakannya ramai 'jutawan' byk duit ni selalunya tegur, ajak minum pasal nak 'KONGSI PELUANG PELABURAN ATAU JADI JUTAWAN' ja..."

"Betul tak macam tu tuan?
Saya yakin tuan bukanlah jutawan seperti tu... Org yg berjaya macam tuan tentu lebih memerlukan Perancangan Pusaka kerana byk harta yg bakal ditinggalkan selepas mati nanti.
Berminat tak sy bantu tuan merancang pusaka sbg salah satu 'bekal' selepas mati?
Tuan boleh hubungi saya di talian 019-4726752 utk khidmat rundingan PERCUMA..."
.
.
.
.
.
.
.
.
.
TIADA JAWAPAN SAMPAI SEKARANG...


Moral: Jangan tunggu kaya baru rasa senang nak sedekah... takut hilang sifat IKHLAS...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan